BAGGRUND

 

Jeg er vokset op i et alternativt miljø baseret på spiritualitet og kreativitet.

Mine forældre:

I et hjem hvor meditation blev praktiseret dagligt og hvor begge forældre arbejdede kreativt, har de grundlæggende byggesten været en alternativ indgangsvinkel til hvordan livet kan opfattes og leves.

Min far, Preben Bredahl Breds var en af de første reklamefilm instruktører fra Gutenberghus Reklamebureau tilbage i 60’erne, siden cand.mag., har skrevet og udstillet ’toilettets historie’, opstartet et idrætsmuseum, samt skrevet utallige kronikker og artikler. Min mor Kirta Wandel, har bla undervist i meditation, massage, coaching samt  levet som kunstmaler gennem 45 år. Min stedfar gennem 27 år, Jacob Branner, læge og psykiater, havde også en alternativ indgangsvinkel til psykiatrien.

Jeg legede i stofbunkerne:

Så længe jeg husker tilbage har jeg altid siddet blandt min mors stofbunker på gulvet. Hun benyttede tekstiler til sine malerier. Vores kælder var fyldt med kasserede tekstiler i sække, som stod til fri afbenyttelse. Fra en ganske tidlig alder var jeg optaget af det at kunne ændre designet i mit eget tøj, sy tøj til dukker eller misundelsen over andre børns kreative mødre, der kunne sy alt fra fine små bamser til flotte kjoler med nål og tråd. Det ville jeg også kunne.

Teenageren:

Som ganske ung pige  forholdt jeg mig allerede  til den vestlige verdens forbrug og omgang med jordens ressourcer, hvilket kom til udtryk i puberteten som punkeren, der protesterede mod verdens uretfærdigheder, sult, krige, nedslagtning af truede dyrearter og fældning af regnskoven.

Jeg læste bla inden jeg var 12 år gammel den britiske antropolog og primatolog  Jane Godall’s I skyggen af mennesketfavicon, hvilket gjorde et dybt indtryk, også ‘Min familie og andre dyr’ af Gerald Durell, naturforskerfavicon , hvilket formede min interesse og respekt  for naturens og dyrenes forunderlige verden.

Dertil var jeg også i protest over mine egne manglende ressourcer til at kunne købe sidste nye yuppie mode, som gennemsyrede miljøet i Hellerup og også kunne findes på Aurehøj gymnasium, selvom det gik for at være et af de mere flippede gymnasier i Gentofte.

Så jeg skilte mig hurtigt ud og tog stilling. Al tøj var sort, hullet og slidt. Håret sort. Ind imellem blev jeg skaldet i siderne, så jeg kunne få hanekam. Tamponer blev brugt som øreringe i protest og et edderkoppespind blev gerne malet i hele ansigtet. I alle disse år var mit højeste ønske at blive zoolog eller biolog, men efterhånden som tiden gik, tog de kreative evner over i ønsket om at arbejde videre i tekstilernes verden.

Da mine protester var blevet levet ud gennem mit visuelle udtryk, begyndte jeg som ung studerende på Danmarks Design skole igennem en årrække, – at arbejde frivilligt i Landsforeningen forsøgsdyrenes Værn. Dette gav mig et meget anderledes syn på de muligheder, der kunne skabes ved at uddanne sig kreativt som beklædnings designer.

 

Yderligere er jeg beriget med  2 søstre og 1 bror:

Christiane Branner Wilton, er min lillesøster, indehaver af butikken Lubarolfavicon i det indre København, som flere gange er blevet anmeldt som en af byens mest eksklusive butikker.

Troels Bredahl, er min lillebror og er bosat i udlandet som selvstændig erhvervsdrivende.

Marianne  Breds Geoffroy, er min storesøster, er speciallæge i psykiatri og specialist i kognitiv adfærdsterapifavicon

mor far og mig 1969

IMG_7411

scan0004

GenerationerMedStil_in_2010